Pabst raderar stötande tweets om Dry Januari

Foto: Joel Moysuh /Unsplash

[USA / Ölnyheter] Efter nyårshelgen publicerade Pabst Blue Ribbon USA en serie märkliga tweets som driver med Dry Januari-trenden. Men inläggen plockades snabbt bort efter en storm av kritik och förvirrade reaktioner.

Text: Petur Olafsson / Foto: Joel Moysuh

Företagets tonläge var hårt och oväntat vulgärt. En av texterna löd ”“Not drinking this January? Try eating ass!”. När någon på Twitter frågade Pabst vad man menade med tweeten, svarade man ”Det handlar om röv och att käka den.”

Reaktionerna lät inte vänta på sig och inlägget blev snabbt viralt. Många undrade varför Pabst officiella Twitter-konto använde ett så grovt språk – särskilt när det gällde Dry January, månaden då många avstår helt från alkohol.

En användare passade på att göra narr av ölföretaget och skrev ”Pabst Blue Ribbon eller röv? Vad är skillnaden?" Pabst svarade då: "Fråga din mamma.".

Kampanj med hoppande delfiner

En annan tweet länkade till en kampanjbild med temat Wet January, som illustrerades av en bild på hoppande delfiner och en Pabst-profilerad vattenskoter. Bilden är en uppenbar referens till Dry January, vars popularitet har vuxit de senaste åren både i USA och andra länder.

Samtliga inlägg raderades under måndagseftermiddagen och den anställde som har skrivit dem ska även ha avskedats. När medier bad om en kommentar ville företaget inte utveckla tanken bakom Wet January-kampanjen.

Nick Reely, vice VD på Pabst marknadsavdelning, skriver dock i en kommentar till Forbes. ”Vi ber om ursäkt för språket och innehållet i inläggen. En av våra medarbetare har visat dåligt omdöme. Innehållet återspeglar inte på något sätt Pabsts och våra medarbetares värderingar. Vi hanterar saken internt och har tagit bort inläggen från våra sociala plattformar”

Föregående
Föregående

Dregen riffar vidare med alkoholfri öl

Nästa
Nästa

Så tycker experterna om Guinness 0.0