Alkoholfritt i Pripps nygamla reklamfilm
[Alkoholfri öl / Reklam ] Den nya reklamfilmen för Pripps Blå Alkoholfri bygger på den klassiska kopplingen till den blå färgen, sommar vid kusten och svenska artister. Den här gången bidrar nykomlingen Alexander Järvi med låten "Blå anemoner".
Text: Petur Olafsson / Bild: Carlsberg Sverige
Efter många års frånvaro gör nu Pripps Blå klassiska reklamkoncept comeback, fast i alkoholfri tappning. En lång rad klassiska reklamfilmer med skärgårdsmiljöer, midsommarkänsla och folkkära artister har gjort att Pripps fortfarande är starkt sammankopplat med den svenska sommaren – även om Pripps idag är långt ifrån den överlägsna storsäljare ölet var på 70-, 80- och 90-talen. Lagom till midsommar vill Carlsberg nu blåsa nytt liv i varumärket med hjälp av Pripps Blå Alkoholfri och ett gäng helyllesvenska ungdomar.
På 90-talet fick musiken en central roll i Pripps Blå reklamkoncept. Först ut var Tomas Ledin med låten "Blå, blå vindar och vatten" till bilder av ett gäng vänner som umgås och badar i ett soligt sommarsverige. Sedan följde bland annat Tommy Nilsson och Jill Johnsson. I början av 2000-talet gjorde konceptet comeback för första gången. Den gången var det Uno Svenningssons låt "Vågorna gungar mig" som var soundtrack. Tjugo år senare är det Alexander Järvi som tar över den blå låtskrivarfacklan.
Fortsätter att satsa på alkoholfria öl
– Vi är stolta över att kunna presentera vår nya kommunikation och vårt nya samarbete med Alexander Järvi. Efter att ha seglat i bakvattnet i många år är det hög tid att hissa seglen och påminna om ett av våra mest folkkära och anrika varumärken som starkt förknippas med sommaren, säger Julia Torstensson varumärkesansvarig för Pripps på Carlsberg Sverige.
Kampanjen kommer att spridas online och på sociala plattformar. Den natursköna skärgården på västkusten, Bohus-Malmön, är den valda miljön. Filmen visar ett sällskap av vänner som välkomnar sommaren vid bryggan, med Järvis debutlåt "Blå anemoner" som ackompanjemang.
Pripps Blå design har nyligen uppdaterats med den symboliska pentagonen som återigen spelar en central roll på förpackningen och desutom har sortimentet breddats med två alkoholfria Radler.