Krav på hårdare regler för alkoholfritt

[Alkoholfri öl / Forskning ] En rapport från Världshälsoorganisationen, WHO, visar att drycker som säljs i både alkoholhaltiga och alkoholfria versioner ligger i en gråzon vad det gäller konsekvenserna för folkhälsan.

Text: Petur Olafsson / Bild: Unsplash

Rapporten hänvisar till en studie som har funnit att vissa drycker – som marknadsförs som alkoholfria – ibland kan innehålla upp till 2,8 procent alkohol, medan andra drycker som marknadsförs som lågalkoholdrycker har visat sig innehålla mellan 0,5 och 3,7 procent alkohol. Många nykterhetsorganisationer tycker att detta är särskilt alarmerande eftersom alkoholfria drycker kan köpas av barn under 18 år.

Att dryckerna innehåller mer alkohol än vad som redovisas på förpackningen kan få konsekvenser för gravida kvinnor och andra som vill undvika alkohol. En liten dos alkohol kan till exempel dra igång hjärnans belöningssystem hos nyktra alkoholister., som då riskerar återfall och fortsatt missbruk. Vidare ser WHO risker med att alkoholfria produkter ofta exponeras på hyllor nära alkoholhaltiga drycker, vilket kan locka till oplanerade inköp av alkohol eller utlösa beroendesug hos vissa konsumenter.

Vill begränsa reklam för alkoholfritt

WHO lyfter även fram är att alkoholproducenter ofta använder alkoholfria varianter för att kringgå reklamförbud. De tycker därför att länder bör gå samman för att gemensamt försöka hitta sätt att begränsa reklam i sociala medier där produkten kan förväxlas med en alkoholprodukt. De vill även förbjuda reklam som riktar sig till barn.

WHOs förslag på åtgärder innehåller även krav på tydligare definitioner för vad som får kallas alkoholfri eller lågalkoholhaltig dryck. De rekommenderar en enhetlig märkning av alkoholfria drycker samt att skattesatserna ska ses över så att skatten ökar med alkoholhalt.

Det finns dessutom en oro att avalkoholiserade produkter kan bidra till en ökad normalisering av alkohol. Drycker med låg alkoholhalt omfattas inte av samma regelverk som de alkoholhaltiga varianterna när det gäller till exempel försäljningsplatser och åldersgränser, vilket innebär att de blir mer synliga och tillgängliga än sina alkoholhaltiga motsvarigheter.

Föregående
Föregående

Alkoholfritt i Pripps nygamla reklamfilm

Nästa
Nästa

Kan man dricka alkoholfri öl efter träning?