Netflix släpper alkoholfri öl med Athletic Brewing

[Alkoholfri öl / Forskning ] Succebryggeriet Athletic Brewing samarbetar med streamingjätten Netflix inför den nya säsongen av The Witcher. Hjälten i serien hyllas med ett alkoholfritt öl kallat Geralt’s Gold.

Text: Petur Olafsson / Bild: Athletic Brewing

Netflix ser samarbetet som en möjlighet att nå ut med The Witcher på nya sätt. Det nya ölet är uppkallad efter huvudkaraktären Geralt of Rivia som i TV-serien gestaltas av den brittiske skådespelaren Henry Cavill, känd från Superman.

Geralt's Gold är inspirerad av den medeltida fantasyvärlden i The Witcher och släpps i en begränsad upplaga. Ölstilen beskrivs som “hoppy helles”, alltså ett medelfylligt, ljust öl som bryggts med en rejäl dos fruktig och aromatisk amerikansk humle. En öl som bryggarna och seriens skapare tänker sig skulle kunna serveras på en av tavernorna i serien.

Framgångssaga inom alkoholfri öl

Athletic Brewing har på kort tid blivit marknadsledande inom alkoholfri hantverksöl i USA och utsågs 2022 av Time Magazine till ett av de mest inflytelserika företagen i livsmedelsbranschen.

Mellan 2018 och 2021 ökade företagets omsättning med över 13 000 procent. Idag rankas företaget som det tredje största icke-alkoholhaltiga ölvarumärket i USA, efter Heineken 0.0 och Bud Zero. Athletic Brewing stod förra året för nästan hälften av försäljningen av all alkoholfri hantverksöl i USA – ett segment som växte med 352 procent jämfört med föregående år.

Geralt's Gold kommer snart ut i amerikanska butiker, men går redan nu att beställa på Athletic Brewings webbplats.

Föregående
Föregående

Årets Almedalsdrink släpps på burk

Nästa
Nästa

Alkoholfritt i Pripps nygamla reklamfilm