Alkoholfri hit passerar 200 miljoner visningar

Den nuvarande uppställningen i Twice

[Media / internationellt ] Den sydkoreanska K-popgruppen Twice har fått en internationell hit med låten Alcohol-Free. Nyligen passerade musikvideon 200 miljoner visningar – men varför gör man en poplåt på temat alkoholfritt?

Text: Petur Olafsson / Foto: JYP Entertainment

Musikgenren K-pop kommer från Sydkorea och går numera går på export med grupper som BTS, som fyller arenor runt om i världen. Stilen definieras av dansvänlig tuggummipop och färgglada musikvideos med superexakt koreografi. Sången och dansen framförs av grupper som kan ha upp till ett dussin medlemmar.

BTS är allra mest framgångsrika – gruppen sålde fler album än Taylor Swift, Billie Eilish och Ariana Grande förra året – och strax bakom dem finns flera andra K-popgrupper som fått enormt genomslag de senaste åren, bland annat Twice.

Höga krav på artisternas uppförande

I skivbolagens kontrakt med K-popartisterna finns en lång rad strikta krav på hur de ska uppföra sig, både på jobbet och fritiden. På samma sätt har gruppernas fans förväntningar som inte liknar något annat i musikvärlden. K-pop-fansen vill till exempel inte att deras idoler ska dejta, röka, ha sex och gå på barer och klubbar.

Temat för låten Alcohol-Free är alltså inte särskilt förvånande. Låtens text handlar om att tjejerna i Twice är alkoholfria, precis som drinkarna som de räknar upp i refrängen.

Det höga antalet visningar av Alcohol-Free på YouTube uppnåddes bara sex månader efter premiären, men det är inget rekord. Musikvideon är gruppens femtonde med över 200 miljoner visningar, vilket gör Twice till en av K-popvågens allra största namn.

Nedan kan du se videon till Alcohol-Free:

Föregående
Föregående

Åbro Bryggeri investerar mer i alkoholfritt

Nästa
Nästa

Alkoholfria märken bildar ny global organisation.