Alkoholfria märken bildar ny global organisation.

Spiritless och Athletic Brewing är två av grundarna.

[Ölnyhet / internationellt ] Alkoholfri öl, vin och sprit är på stark frammarsch världen över. Nu har drygt fyrtio producenter gått samman och bildat en internationell branschorganisation för att nå ut ännu bredare.

Text: Petur Olafsson / Foto: Spiritless

Organisationen heter Adult Non-Alcoholic Beverage Association (ANBA) och från start ingår många av de mest profilerade märkena inom alkoholfri öl, vin, sprit och färdigmixade cocktails. Några av producenterna i ANBA har distribution i Sverige, men de flesta är ganska okända utanför sina hemmamarknader. Bland de mest kända och framgångsrika finns bland annat Athletic Brewing Co, CERIA Brewing Co, Lyre’s, Spiritless och Töst.

– Att vi nu grundar ANBA är ett avgörande steg för branschen. Ingen av de enskilda medlemsföretagen kan på egen hand skapa framåtrörelse för hela industrin. Tillsammans har vi möjlighet att inte bara expandera marknaden, vi kan också arbeta långsiktigt för att produkterna håller hög kvalitet och levererar bra upplevelser till kunderna, säger Bill Shufelt från Athletic Brewing som är ANBA:s styrelseordförande.

Vill öka acceptansen och tillgången

Syftet med organisationen är att skapa större sammanhållning och fler samarbeten inom branschen, men också att stärka intresse för alkoholfritt på bred front.

Ett av de främsta målen är att öka acceptansen för alkoholfria drycker i sociala sammanhang, ett annat är att se till att tillgången till alkoholfria alternativ blir större i butik och på krogen. Därför bygger man just nu en plattform för utbildande insatser gentemot konsumenter, handlare, restauranger, barer, media och myndigheter.

I USA mer än fördubblades den alkoholfria försäljningen 2021 jämfört med året innan. Av den totala tillväxten stod alkoholfri öl för cirka en tredjedel enligt NielsenIQ.

ANBA spår att den globala alkoholfria marknaden kommer att omsätta över 270 miljarder kronor år 2025, vilket organisationens VD Marco Salazar naturligtvis är mycket nöjd med.

– Just nu förändrar vi bokstavligen hur världen dricker, säger han.

Föregående
Föregående

Alkoholfri hit passerar 200 miljoner visningar

Nästa
Nästa

Heineken stäms för alkoholhalt på 0.03%