Världens mest sålda IPA har blivit alkoholfri
[Alkoholfria öl / Internationellt] Visste du att amerikanska Lagunitas gör världens mest sålda IPA? Nu lanserar de en alkoholfri version av sitt humliga öl som heter IPNA, där NA står för Non-Alcoholic.
Text: Petur Olafsson, Nonallco / Foto: Lagunitas
Förra året lanserade Lagunitas sin alkoholfria Hoppy Refresher: en kolsyrad dryck med smak av humle som såldes på Systembolaget en period. I samband med att man tog fram den, så föddes även iden att göra en alkoholfri öl.
Projektet har varit helt och hållet drivet av bryggarna själva och pågått under ett helt år. I det färdiga ölet använder man samma typ av humle som sätter smak på Lagunitas flaggskepps-IPA, alltså humlesorterna Mosaic, Citra och Columbus som ger aromatiska toner av citrus, grapefrukt, tropisk frukt och lite tallbarr. Ölet är dock inte lika bittert som den starka versionen eftersom man vill ha ölet så lätt och drickbart som möjligt.
Avlägsnar jästen och humlar rikligt
Lagunitas använder sig inte av de någon av de vanligaste metoderna för att brygga alkoholfritt, istället har man utvecklat en egen process. Bland annat avbryter man fermentering och avlägsnar jästen från vörten, dessutom adderar man humle vid fyra tillfällen, inklusive torrhumling, för maximal citrusarom.
Lagunitas släppte en första provbatch i sitt taproom i Petuluma i början av året, men tajmingen var dålig. Tre dagar senare stängde Kalifornien ner på grund av pandemin och ölet hann bara att få en enda recension på Untappd. Efter det har man provat sig fram med olika recept och nu tyckte man att det var en bättre tidpunkt att lansera det nya ölet. Om och när ölet kommer till Sverige vet inte importören Galatea ännu.
Nedan ser du en liten film som bryggeriet gjort om IPNA: