Tydlig trend: Sverige väljer alkoholfri öl och sockerfri läsk

[Alkoholfri öl / Sverige] När föreningen Sveriges Bryggerier presenterar branschens preliminära försäljningssiffror från 2022 syns två tydliga trender i vad vi köper och dricker: sockerfri läsk och alkoholfri öl.

Text: Pressrelease Sveriges Bryggerier

Efter flera tuffa pandemiår har försäljningen av bryggeriprodukter börjat återhämta sig. Bryggeriernas totala försäljning ökade med 7% jämfört med 2021. Bakom ökningen ligger bland annat att samhället har öppnat upp och folk kan gå på krogen igen. Samtidigt slår ökade kostnader och höjda energipriser hårt mot bryggerinäringen vars marginaler krymper rejält.

Preliminära siffror pekar på en ökning av sockerfri läsk på 16 procent. Den andra siffran som sticker ut rör alkoholfri öl som har klättrat stadigt sedan 2015 för att år 2018 klättra förbi lättölsförsäljningen.

Föregående
Föregående

Utmanar normer med vinnande ölkoncept

Nästa
Nästa

Alkoholfri inspiration i ny cocktailbok