2,7 miljoner britter har redan lagt ner Dry January
[Alkoholfritt / Storbritannien] Miljontals britter kör ett alkoholfritt Dry January. Många misslyckas snabbt men många väljer också att dricka alkoholfri öl.
Text: Petur Olafsson / Foto: Unsplash
En färsk undersökning gjord av av KAM Media i Storbritannien visar att många brutit sitt nyårslöfte om ett nyktert januari efter första veckan.
I december 2020 sade 30 procent av alla vuxna britter att de tänkte ha en vit månad i början av året. När en likadan undersökningen gjorde den 5 januari var det bara 75 procent av de som startat, som fortfarande höll sig ifrån alkoholen.
Bland deltagarna är det många som väljer alkoholfria alternativ – hela 75 procent säger att de bytt till alkoholfritt öl eller vin. Förra året hade bara två av tre konsumenter hade hört talas om alkoholfritt öl, nu är siffran tre av fyra. Det finns även en ökad medvetenhet om både alkoholfri sprit och vin.
Det är välgörenhetsorganisation Alcohol Change UK som ligger bakom den framgångsrika kampanjen för Dry January. De uppger att 6,5 miljoner människor i Storbritannien laddat ner deras app för pepp och coaching direkt i mobilen. Samtidigt visar KAM Medias undersökning att mer än 10 miljoner britter startade utmaningen den 1 Januari. Efter bara en vecka hade 2,7 miljoner hoppat av.