Öljätten tittar på att köpa upp alkoholfria ölvarumärken

Budweisser.jpg

[Alkoholfri öl / Internationellt] Världens största bryggerikoncern InBev undersöker nu möjligheten att köpa upp framgångsrika fristående varumärken inom alkoholfri öl. Det innebär att vissa svenska bryggerier skulle kunna bli aktuella för uppköp.

Text: Petur Olafsson / Foto: Budweiser

Planen för InBev är att växa inom alkoholfri öl de närmaste fem åren för att ta ledningen på den snabbt expanderande marknaden, rapporterar the drinks business.

– När du står för över 30 procent av världens ölförsäljning måste du kunna erbjuda en stor bredd av produkter, säger Laura Diamond, AB InBevs chef för konsumentstrategi i Europa.

Om man tittar på den brittiska marknaden för lågalkoholhaltig och alkoholfri öl, så har den fördubblats på fyra år. Där har InBev redan lanserat alkoholfria varianter av både Budweiser och Stella Artois. Nu vill bryggerijätten utöka sin portfölj av alkoholfria drycker i snabbare takt. Målet är att lågalkoholhaltig öl ska stå för en femtedel av företagets globala försäljning år 2025.

Stora och små satsar på alkoholfritt

Alla stora bryggerikoncerner har de senaste åren lanserat lågalkoholvarianter av sina flaggskeppsöl. Heineken släppte en nollprocentig öl 2018 som sålde i 15 miljoner exemplar bara under första året. Nyligen släppte Guinness en alkoholfri variant av sin ikoniska stout i Storbritannien och Irland med sikte på att lansera globalt nästa år. Ölet återkallades visserligen efter någon vecka efter att spår av mögel upptäckts i vissa burkar, men ägaren Diageo siktar på att dra igång produktionen igen inom kort. 

Allt fler hantverksbryggerier satsar också på att brygga öl med lägre alkoholhalt. Ett exempel är brittiska Lucky Saint, som ökade sin nätförsäljning med 300 procent under nedstängningen av Storbritannien. Även brittiska Big Drop Brewing Co som enbart fokuserar på alkoholfri öl skördar stora framgångar. De drog nyligen igång en exportsatsning till Australien som gjort succé från dag ett. En av huvudinvesterarna i satsningen är Mark Hunter, tidigare verkställande direktör för den amerikanska bryggerijätten Molson Coors. 

Fler svenska alkoholfria uppstickare

I Sverige har Carlsberg och Spendrups överlägset störst andelar på den alkoholfria ölmarknaden. Företagens varumärken inkluderar Mariestads, Falcon, Norrlands Guld, Brutal Brewing, Eriksberg och Gotlands Bryggeri som säljer stora volymer alkoholfritt och försäljningskurvorna pekar stadigt uppåt. 

Det finns även svenska hantverksbryggerier som satsar på alkoholfri öl. Nils Oscar bryggeri har gjort succé inom det alkoholfria segmentet sedan man som första mikrobryggeri lanserade alkoholfria alternativ i portföljen 2015. Även för Sigtuna Brygghus utgör alkoholfri öl en viktig del av försäljningen. De senaste året har dessutom en rad mindre bryggerier hängt på trenden och lanserat sina första alkoholfria brygder, bland annat Beer Studio, Coppersmiths, Wermlands Brygghus och Uppsala Brygghus.

Överväger uppköp av heta ölmärken

Samtidigt är de flesta nya alkoholfria öl expansioner av befintliga storsäljare. De stora koncernerna som har starka varumärken kan enkelt addera alkoholfria produkter till sina produktportföljer för att ta marknadsandelar. InBev lanserade till exempel en nollprocentig version av Leffe förra året, som sålt väldigt bra i Frankrike. Men InBev utesluter inte de kommer att köpa upp fristående och lokala alkoholfria varumärken för att uppnå sitt mål att bli globala marknadsledare inom alkoholfritt.

– Mycket handlar om att lyssna på konsumenterna och anpassa vår portfölj efter deras önskemål och då kan förvärv bli aktuella, säger Laura Diamond.

Om InBev kommer att rikta sina blickar mot svenska bryggerier återstår alltså att se. □

Mer läsning på samma ämne: Alkoholfri öl slår rekord – här är toppsäljarna

Föregående
Föregående

Pandemin tvingar anrik lågalkoholbar att stänga

Nästa
Nästa

Test av alkoholfri Radler i tre soliga smaker