Carlbaum’s vill göra alkoholfri sprit till en självklarhet
[Alkoholfritt / Sverige] Carlbaum’s vill göra mocktails och lågalkohol-cocktails mer lättillgängliga och samtidigt minska laddningen kring alkohol. Nu har de vunnit priset Best Traction och 50 000 kronor i entreprenörstävlingen Venture Cup.
Text: Petur Olafsson / Foto: Carlbaum’s
Bakom de stilrena flaskorna och hantverkstillverkade cocktailprodukterna står Christian Carlbaum, entreprenören som aldrig låter energin sina och medgrundaren Mats Eskils, affärsjuristen med erfarenheter från bland annat Spendrups.
Carlbaum’s började som en idé redan 2013 men idén till bolaget blev inte verklighet förrän Christian och Mats träffades fem år senare. Idag är Carlbaum’s ett bolag med flera olika alkoholfria produktlinjer i sortimentet; sprit, vermouths och cocktailmixers bland annat och de har fler produkter på gång.
Vill ut med produkterna i världen
Idag finns produkterna till salu främst i Stockholmsområdet; på Urban Deli, utvalda ICA butiker, restauranger, barer och caféer. Siktet framåt är inte bara att expandera här hemma utan siktet är nu på Storbritannien, Förenta Arabemiraten och USA.
Juryn imponerades av den breda kundbasen och företagets unika approach. De tyckte att produkterna höjde statusen på alkoholfritt och lågalkoholprodukter. Man såg också att konceptet har potential att få en positiv påverkan på alkoholrelaterade problem. Carlbaum’s tilldelades därför priset Best Traction.
Priset Best Traction går till startups som har en tydlig bild av vem kunden är och har lyckats att skapa intresse för sitt koncept med små och kreativa medel. Vinsten innebär att Carlbaum’s tävlar i Venture Cups Sverigefinal 7 oktober.