Alkoholfritt står för 5 procent av ölförsäljningen

[Alkoholfri öl / Sverige] Föreningen Sveriges Bryggerier släpper varje år sin Bryggerirapport. Årets rapport avslöjar att den svenska bryggerinäringen växer och att hälsotrenden med alkoholfri öl ökar – men hårda ekonomiska tider gör att ekoprodukter planar ut.

Text: Petur Olafsson

Bryggerirapporten visar att Sveriges bryggeribransch är en central del av livsmedelsnäringen. Idag finns över 400 bryggerier spridda över hela landet, ungefär lika många som det finns Systembolagsbutiker. Bryggeriernas försäljningsvolym ökade med 6 procent mellan 2021 och 2022 och försäljningen uppgick till 1,9 miljarder liter vilket motsvarar ett konsumentvärde av 66 miljarder kronor. Det är mer än tio gånger så mycket som försäljningsvärdet av kaffe.

Svenskt står sedan många år tillbaka högt i kurs - 80 procent av ölen och 95 procent av cidern på Systembolaget produceras i Sverige.

Hälsotrenden speglas på ölmarknaden,

Inom alkoholfritt har det skett en fantastisk produktutveckling och utbudet har breddats rejält. Ökad efterfrågan har påverkat produktutvecklingen inom alkoholfritt, som nu står för fem procent av bryggeriernas totala ölförsäljning. Volymerna har ökat med tusen procent de senaste 10 åren. År 2018 gick alkoholfri öl om lättölen och 2021 passerade den mellanölen i försäljningsvolym. 2022 uppgick försäljningen av alkoholfri öl till nästan 24 miljoner liter.

Ekologiska produkter har historiskt sett upplevt en stark tillväxt, men nu har kurvan planat ut. Det avmattade intresset för ekologiska produkter har inte enbart påverkat bryggerinäringen, utan hela livsmedelsbranschen. Mellan 2020 och första kvartalet 2023 minskade försäljningsvärdet av ekologiska produkter med cirka 15–20 procent på årsbasis. Denna minskning beror framför allt på att ekologiska produkter generellt sett är dyrare och priskänsliga konsumenter väljer billigare alternativ.

Nästa
Nästa

Johan Lindberg: Därför skrev jag en svagare bok om öl.