Smarta krögare satsar ännu mer på alkoholfri öl

Foto: Lucas Eliasson, Picture Perfect Visuals

[ KRÖNIKA: PETUR OLAFSSON ] Att köra en vit månad eller helt tacka nej till alkohol blir allt vanligare. Under pandemin har den vita trenden blivit ännu tydligare, men fortfarande är utbudet av alkoholfria öl, vin och drinkar andefattigt på många restauranger och barer. Det är hög tid för krog-Sverige att vakna.

Text: Petur Olafsson, Nonallco / Foto: Lucas Eliasson, Picture Perfect Visuals

Det finns en tydlig förändring i inställningen till alkohol. De yngre köpstarka generationerna dricker mindre och även många 40-talister drar ner på sitt alkoholintag. Dryckeskulturen är på väg att förändras och det innebär att utbudet måste förändras i takt med det.

Mitt råd till Sveriges krögare är att investera i ett bredare alkoholfritt utbud. Genom att erbjuda fler varianter av till exempel alkoholfri öl, förhöjs gästens totala smakupplevelse – samtidigt som du driver merförsäljning.

Upptäck en ny värld av alkoholfria öl

Kvaliteten på alkoholfri öl har aldrig varit högre. Och idag finns en stor variation av ölstilar inom alkoholfritt som fler krögare borde ta sig tid att upptäcka. Som servitör rekommenderar du inte samma sorts vin till alla rätter på menyn. Samma sak gäller alkoholfri öl. Ljus alkoholfri lager passar inte till alla typer av mat. Den passar till en lätt fiskrätt, men till hamburgaren funkar förmodligen en alkoholfri IPA bättre, till het asiatisk mat är veteöl fantastiskt och till en chokladdessert är det kul att tipsa gästen om att prova alkoholfri stout. Idag är möjligheterna större än någonsin förr.

Precis som när det gäller utbud av alkohol, så förväntar sig restauranggästerna ett bra och brett utbud av alkoholfria öl. Kunderna blir allt mer medvetna och ställer allt högre krav. Bara för att man väljer bort alkohol vill man inte sitta och dricka kranvatten ur det vackra vinglaset när de andra runt bordet dricker starköl. Att ha ett bra utbud av alkoholfri öl, vin och andra drycker är helt enkelt en viktig del i att profilera din restaurang.

Nya beteenden ger möjlighet till nya krogintäkter

Den alkoholfria trenden behöver inte heller betyda minskade intäkter eller lägre marginaler för en restaurang, snarare tvärtom. Många gäster beställer fortfarande lika mycket alkohol men vill varva med alkoholfria öl och drinkar i stället för med vatten eller läsk.

Det ökade intresset för alkoholfritt går hand i hand med gästerna förändrade sätt att äta ute – något som ger möjlighet till helt nya intäkter. I takt med att pandemin avtar, så kommer trenden att äta ute på vardagar fortsätta att växa. Och de måltiderna är inga festtillfällen, utan då umgås man ofta utan alkohol. Det är en lönsam trend som gynnar restaurangbranschen och lockar gäster på tider då det annars är svårt att fylla borden.

I dag framställs alkoholfria öl, viner och drinkar med kärlek. Det öppnar för ett nytt förhållningssätt till kroglivet, där alkoholfritt är ett likvärdigt alternativ vad gäller smaker och hur väl det passar till maten. Numera går det att äta kakan och ha den kvar – du kan ta en utekväll på krogen, skåla med dina vänner och ändå vakna pigg nästa dag.

Som krogägare är det också dags att vakna och hänga med i utvecklingen– annars riskerar du att gå miste om några av dina allra viktigaste gäster för framtiden!

Föregående
Föregående

Millennials dricker mer alkoholfri öl under pandemin

Nästa
Nästa

Falcon lanserar alkoholfri flaskpost