Alkoholfri öl slog nya säljrekord i sommar
[Ölnyhet / Sverige ] Nu visar färsk statistik att sommarförsäljningen av alkoholfri öl ökade med 14 procent i dagligvaruhandeln jämfört med året innan. Pandemin har bidragit till till matbutikernas nätförsäljning av alkoholfria öl har mångdubblats.
Text: Petur Olafsson / Foto: Unsplash
De senaste åren har försäljningen av alkoholfri öl ökat kraftig i svensk handel. 2014 drack svenskarna fem miljoner liter alkoholfri öl, förra året uppgick konsumtionen till över tjugo miljoner liter, vilket var nytt försäljningsrekord.
I år ser den siffran ut att stiga ytterligare – enbart under sommarmånaderna ökade försäljningen av alkoholfri öl i dagligvaruhandeln med 14 procent jämfört med 2020 och med hela 39 procent jämför med 2019. I dagligvaruhandeln har andelen alkoholfri öl av den totala ölförsäljningen nästan dubblerats på tre år.
– Allt fler får upp ögonen för alkoholfri öl och under coronapandemin har konsumtionen gått upp ytterligare. Ett tydligt exempel är att dagligvaruhandelns nätförsäljning av alkoholfri öl har ökat med över 350 procent sedan mars förra året, säger Johan Kikas, som är Carlsbergs marknadschef för alkoholfria brygder.
Carlsberg Sverige är marknadsledare inom alkoholfri öl med en marknadsandel på 53 procent. Storsäljaren stavas Carlsberg Alcohol Free, men Carlsberg säljer även alkoholfria öl under varumärkena Pripps, Falcon och Eriksberg. Dessutom importerar de en rad andra alkoholfria storsäljare, från bland annat tjeckiska Staropramen och amerikanska Brooklyn Brewery.
Sveriges tio mest populära alkoholfria ölvarumärken
Carlsberg
Mariestads
Staropramen
Falcon
Norrlands Guld
Heineken
Pripps
Brutal Brewing
Gotlands Bryggeri
Brooklyn