Vi är bara i början av den alkoholfria ölrevolutionen

Foto: Lucas Eliasson, Picture Perfect Visuals

[ KRÖNIKA: PETUR OLAFSSON ] Allt talar för att tillväxten av alkoholfritt kommer fortsätta i hög takt de 5-10 kommande åren. Här kommer en personlig och ytterst ovetenskaplig spaning om framtiden för alkoholfri öl, baserat på ett antal fenomen som redan påverkar ölvärlden.

Text: Petur Olafsson, Nonallco / Foto: Lucas Eliasson, Picture Perfect Visuals

Det ökade intresset för alkoholfri öl och lågalkoholöl beror på flera stora trender som sammanfaller. På sätt och vis är det en perfekt storm, som inkluderar livsstilsförändringar med tillhörande konsumtionsförändringar, teknikutveckling, branschmognad och kommersiella möjligheter. Och det alkoholfria ölet befinner sig mitt i stormens öga.

Här är nio trender och fenomen som jag tror kommer fortsätta att påverka utvecklingen av alkoholfri öl de närmaste åren.

  1. Hälsotrenden håller i sig

    Den stora gruppen konsumenter som lägger stor vikt vid att äta, dricka, träna rätt och konsumera ansvarsfullt kommer fortsätta att växa globalt och forma dryckesmarknaden med sin köpkraft.

    Just nu ser vi att yngre killar och tjejer i allt högre utsträckning väljer bort alkohol, samtidigt som en allmän hälsotrend får bredare och starkare genomslag i allt fler länder och kulturer. Utvecklingen drivs på av nya livstilsvarumärken och influencers i social media.

  2. Alkoholfritt blir allt mer accepterat

    Alkoholfritt blir allt mer accepterat och integrerat i sociala sammanhang. Vid fester och andra sammankomster förväntas festarrangörer, pubar och restauranger erbjuda intressanta alkoholfria alternativ. Men även efterfrågan på nollprocentiga öl växer - gravida, absolutister, kroniskt sjuka, med flera - alla vill kunna delta i festliga sammanhang.

  3. De stora satsar på reklam

    De stora internationella bryggerikoncernerna ser potentialen i alkoholfritt och har redan börjat skjuta in enorma summor i marknadsföring och produktutveckling. Detta kommer att ytterligare bredda marknaden – efterfrågan drivs på samtidigt som tillgängligheten till alkoholfri öl ökar.

  4. Större utrymme i handel och restaurang

    Återförsäljare, pubar och restauranger kommer att satsa ännu mer på alkoholfritt. Dels för att erbjuda kunderna bättre service, men framförallt för att håva in en del av kakan från den växande alkoholfria marknaden.

  5. Bättre smak och kvalitet

    I takt med att dealkoholiseringstekniken förbättras och kunskaperna om hur man brygger bra alkoholfri öl fördjupas, kommer de alkoholfria ölen gradvis fortsätta att förbättras. Förbättrad smak och kvalitet på den alkoholfria ölen är redan nu en stark tillväxtmotor och kommer fortsätta vara det. För när något smakar godare vill fler ha det. Simple as that!

  6. Hantverksbryggerierna kommer med på tåget

    På sikt kommer tekniken med all sannolikhet också bli billigare. Därmed blir den också överkomlig för fler bryggerier – även de tusentals hantverksbryggerier som finns runt om i världen. Utbudet och smakmångfalden kommer därmed att mångfaldigas.

  7. Acceptansen för craft beer ökar

    Acceptansen för craft beer rent generellt kommer fortsätta öka, även på de marknader där man just nu mest dricker massproducerad ljus lager (Spanien, Italien, Afrika, Sydamerika m.m.) Därmed ökar även acceptansen för nya ölstilar, vilket inkluderar alkoholfri öl i samma stilar.

  8. Öl i vardagen blir okej

    Att dricka alkoholfri öl on-the-go i vardagen har redan blivit vanligare. Vi kommer allt oftare se alkoholfria öl jämte Coca-Colan och mineralvattnet inne på Pressbyrån. Ingen kommer tycka det är konstigt om du dricker alkoholfri öl på bussen, efter träningen eller som lunchdryck.

  9. Öl och funktionsdrycker gifter sig

    Funktionsdrycker är en kategori som exploderat med en växande flora av energidrycker och vitamindrycker samt nya fenomen som kombucha och CBD-drycker (Där olja med ett aktivt ämne från cannabisplantan tillsätts. Oljan ger inget rus, men tillskrivs olika hälsobringande effekter.)

    Det är oundvikligt att många av dessa funktionsdryckers egenskaper till slut korsas med alkoholfri öl på olika sätt, vilket påverkar ölets smaker, ingredienser och marknadsföring. I USA och England finns till exempel många olika varianter av CBD-öl, både med och utan alkohol.

    Under 2020-talets första del kommer vi förmodligen att se ännu fler nya avancerade varianter av hälsoboostad öl, som till exempel ska ge ökad energi, återfukta huden eller för viktkontroll.

    I Sverige ligger det nog närmast till hands att något bryggeri på allvar börjar lansera alkoholfri öl som sportdryck eller återhämtningsdryck efter träningen. I andra delar av Europa är isotonisk öl en trend som funnits länge. De isotoniska ölen har samma kolhydrat och/eller saltinnehåll som kroppen för att idrottsutövare snabbt ska få i sig tillräckligt med energi.

    Ölmärken som Krombacher, Erdinger, Heineken säljer ganska stora volymer isotoniskt öl i framförallt Tyskland. Vid maratontävlingar och idrottsevent är det inte helt ovanligt att deltagarna bjuds på en halvliter sponsrad alkoholfri isotonisk öl efter målgång. Det är nog bara en tidsfråga innan samma fenomen dyker upp i Sverige.

Föregående
Föregående

Alkoholfria öl ett lyft för Coppersmith´s

Nästa
Nästa

Alkoholfri öl en växande trend i Tyskland